Restorative inversjoner og effekten på lymfesystemet

Av Elise Jansen

Når man posisjonerer kroppen opp-ned skjer det mye magisk i kroppen. Først og fremst så skiftes det mentale perspektivet, tyngdekraften virker annerledes på kroppens, det skjer endinger i puls, blodsirkulasjon, lymfe- og nervesystem. Effekten er restitusjon og revitalisering på flere plan.

Lymfesystemet (cellenes rensesystem)

Lymfesystemet utgjør cirka en prosent av kroppen og er selveste kraftsenteret for immunforsvaret. Det tilsvarer det sirkulære systemet som beveger veske i kroppen, men i motsetning til dette så har ikke lymfesystemet et organ (lik hjertet) til å pumpe lymfen rundt i kroppen. Lymfesystemet lager en veske består hovedsakelig av hvite blodlegemer (Lymfocytter) som spiser bakterier, døde celler og kreftceller. Hver dag filtrerer lymfesystemet denne vesken for å kvitte seg med disse uønskede elementene.

Denne filtreringen skje i lymfeknutene. Symptomer på at systemet ikke fungerer optimalt er:

  • Hovne fingrer / ben
  • Vann i kroppen
  • Tåkete hode
  • Tretthet, kløe
  • Kalde hender og føtter
  • Stivhet og sårhet i kroppen om morgenen
  • Sårhet og hevelse i brystene under menstruasjonssyklusen

Hvorfor restorative yoga?

Bevegelse, massasje og opp-ned stillinger er viktige for å støtte og hjelpe denne prosessen. Selv om alle kroppsstillinger hvor hjertet er høyere enn hodet har effekt, er opp-ned stillinger som utøves i restorative yoga ekstra effektive da de holdes i flere minutter uten å bruke muskelkraft. Muskelkraft vil lage spenninger i kroppen som bremser flyten av lymfe. Alle typer stress har en negativ effekt på lymfesystemet. Så restorative yogas stressdempende effekt sammen med opp-ned stillinger gir en god effekt på lymfesystemet.

Når man støtter bena langs veggen eller på et stolsete vil tyngdekraften gjøre det slik at lymfe flyter mer effektivt ned mot de store lymfeknutene i lysken og overkroppen og avfallstoffer fjernes mer effektivt. Det vil også senke hevelser i bena, lindre åreknuter i bena og spenninger i musklene.

Anbefalte stillinger:

  • Viparita Kerani (vegg/stol)
  • Skulderstående
  • Instant Maui
  • Stonehenge
  • Navasana