Hvorfor er Shavasana den mest avanserte yogastillingen?

Av. Elise Jansen

Død manns stilling eller rettere sagt Savasana kommer fra ordet «sava» som på sanskrit betyr «lik».  Hensikten med metaforen er at vi skal la våre gamle mønstre og vaner dø i prosessen av å overgi oss selv til øyeblikket. Ved å la opplevelsen av å være i kroppen gå i oppløsning oppnår du en nøytral tilstand av tilstedeværelse hvor du kan hvile i ren eksistens og væren. Høres enkelt ut, ikke sant? Både kjente yogaguruer som B.K.S Iyengar og Patabi Jois refererer til Savasana som den vanskeligste stillingen da den krever fullstendig tilstedeværelse av utøveren. Hvordan skal vi så få en riktig opplevelse av Savasana? Svaret ligger i fokus på utførelse og overgivelse.

Full overgivelse til øyeblikket

Flere har spurt meg om hvordan Savasana egentlig skal føles? Mange opplever instruksjoner i Shavasana som et sted hvor du skal oppnå dyp avspenning, eller hvor bruken av visualiseringer dominerer opplevelsen – altså man har noe å «gjøre på» i stillingen. Men dette er ikke den opprinnelige hensikten med Savasana – den skal oppleves som «ingenting«.

“Abandon nothing. Take up nothing. Rest, abide in yourself, just as you are.” – Abhinavagupta

Min restorativlærer Judith Hanson Lasather referer ofte til to konsepter i Patanjalis yogasutraer; abhyasa (bestemt anstrengelse/utførelse) og vairagya (full overgivelse). Man legger seg inn i stillingen med fokus på posisjonering, linjering og utførelse og deretter overgir man seg fullstendig til væren. Uten kombinasjonen av disse to konseptene vil stillingen kunne bli enten umotivert, apatisk eller en kombinasjon av begge. Uførelsen av formens stilling lager rommet hvor vairagya kan utfolde seg. Uten formen så vil ikke overgivelsen kunne skje og man blir liggende i en tilstand som kan være preget av mental og/eller fysisk ubehag.

Latskap eller bortkastet tid?

Veldig mange yogautøvere anser Savasana som en uviktig stilling, og tenker at det er bare en liten hvile man kan ta mot slutten av en yogapraksis. Men den hvilen man kan oppnå i Savasana handler om en dypere hvile enn den rent fysiske. Man skal ikke bare gi slipp på fysiske spenninger men også alle de andre unødvendige spenningene man ikke trenger å ta med seg i hverdagen.

Becomming who you are in sted of what you do. Just lying in Shavasana many wonderful things start to happen – Judith H. Lasather

Vi er ofte preget av et overaktivisert nervesystem, bekymringer, mental og eksistensiell tretthet. Ved å gi slipp på dette vil vi oppnå klarhet til å levere rikere liv og ta bedre vare på oss selv og dem vi omgir oss med. Savasana er en meditativ praksis som kan sy sammen din fysiske yogapraksis med resten av ditt liv.

5 tips til en god Shavasana

Utfør gjerne Savasana i minum 15 min da det er tiden som skal til for at avslapningsresponsen skal aktiveres optimalt.

  1. Legg deg ned på gulvet ryggen vendt mot gulvet. Sørg for at du ligger så symmetrisk og flatt som mulig. Bruk gjerne en yogamatte, eller dekk et gulvteppe med et mykt teppe for komfort. Legg et sammenbrettet teppe eller flat pute under hodet men sørg for at hodet er noenlunde i flukt med brystkassen, altså ikke for høyt. Legg også gjerne et rullet teppe eller en bolster under knærne. Hvis du får for stort press på helene kan du legge et sammenrullet teppe under den nederste delen av leggene. Dekk til kroppen med enda et teppe om du er kald.
  2. Legg omgivelsene tilrette for at du kan oppnå en uforstyrret Savasana. Senk lyset, eller enda bedre, bruk en øyepute.
  3. La kroppen din få ligge i stillhet, ta en pause fra mobil og musikk.
  4. La den naturlige pusten få komme i kroppen, uten at du griper inn.
  5. Om det er mye tanker som dominerer opplevelsen kan du rette oppmerksomheten mykt på pusten i kroppen.