MINDFUL RESTORATIVE YOGA BASISMODUL – 50 timer

Les mer om modulene her >

I denne videreutdanningen vil du få nye verktøy til din yogaundervisning. Restorativ yoga kan både undervises som egne klasser, men også flettes inn i andre yogastiler. Du vil få et rikere repertoar til å lede studenten din inn i avspenning. Du vil også få en økt forståelse for hvordan og hvorfor du kan bruke yogastillinger, pust, meditasjon og kroppsskanning som effektive teknikker. Målsetningen er å oppnå et mer balansert nervesystem og et motstandsdyktig liv.

Om Elise Jansen

(E-RYT 200/500) har sin bakgrunn som sertifisert Yogaworks lærer og har undervist i over 10 år med har flere andre yogautdannelser under beltet. Hun er blant annet utdannet som Advanced Relax and Renew® Trainer av Judith Hanson Lasater.

De siste årene har Elise fordypet seg i MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) og har funnet at de to sistnevnte praksisene, kombinert, gir et utrolig resultat. Slik oppstod Mindful Restorativ Yoga som en videreutvikling av restorative yoga slik den blir undervist fra både Iyengar og Mindfulness-tradisjonen.

http://www.elisejansen.no/

Datoer:

2 helger

11 – 13. oktober 2019
25 – 27. oktober 2018

Fredag: 18:30 – 21:00
Lørdag: 9:30 – 16:30
Søndag: 9:30 – 16:30

Pris:

Kr. 9.500,-
EarlyBird: kr. 8.500,- ved påmelding innen 15. september.

Sted: Oslo Yoga

HVORFOR UNDERVISEN RESTORATIVE YOGA

I denne videreutdanningen vil du få nye verktøy til din yogaundervisning. Restorativ yoga kan både undervises som egne klasser, men også flettes inn i andre yogastiler.

Du vil få et rikere repertoar til å lede studenten din inn i avspenning. Du vil også få en økt forståelse for hvordan og hvorfor du kan bruke yogastillinger, pust, meditasjon og kroppsskanning som effektive teknikker. Målsetningen er å oppnå et mer balansert nervesystem.

Mindful restorative er utviklet etter prinsipper fra blant annet Iyengar yoga og Mindfulness jmf. Jon Kabbat-Zin. Kombinasjonen av disse utgjør et fantastisk verktøy til å oppnå dyp avspenning som balanserer bade kropp og sinn – i vår moderne samfunn trenger vi dette mer en noen sinne. Bruk av utstyr som puter/bolstre, klosser, tepper, stropper og sandposer brukes til å oppnå full avspenning i yogastillingene slik at kroppens nervesystem oppnår tilstander man ellers kun kan oppnå under dyp søvn.

Mindfulness teknikkene fasilitere et klarere sinn og Pratyahara, tilbaketrekking av sansene, trener sinnet til å være mindre reaktiv og mer våkent tilstede i øyeblikket. Kombinasjonen vil støtte kroppens naturlige arbeid med å oppnå homeostase – balanse og harmoni.

Program

De første dagene vil vi gå gjennom enkle Mindfulness-teknikker og se på bakgrunn, historikk og den vitenskapelige forskningen som ligger til bunn for dagens utbredelse og bruk av metodene. Du vil få innføring i hvordan restorative yoga fungere som stressmestring og har en dyp virkning på å roe ned sansene og nervesystemet. Det blir opplæring i bruk av utstyr, og hvordan man bygger opp de grunnleggende yoga stillingene. De siste dagene vil vi dykke dypere inn i Mindfulness teknikker, Pranayama og se på disse i lys av stressmestring og innvirkning på vår moderne livsstil. Du vil lære mer avanserte yogastillinger og de terapeutiske effektene man kan oppnå med disse.